نوید جعفری

نوید جعفری

یادداشت ها و مقالات/ نوید جعفری
نوید جعفری

نوید جعفری

یادداشت ها و مقالات/ نوید جعفری

از سرب چاپخانه تا گلوله

.

مسعود کیمیایی در مرداد متولد شد و هادی اسلامی سالها بعد در مرداد از دنیا رفت.

اما شاید اصلی ترین سعادت مندی اهل هنر این باشد که چه باشد و‌چه نباشد تصویرش ، هنرش و کلامش تا قرن ها و شاید تا همیشه دنیا ماندگار است.

 


 

بی شک این خاصیتی است که همه مدیران و سیاست مداران جهان در پی آن هستند و به دستش نمی آورند.


هادی اسلامی در سال ۶۷ نقش نوری را در سرب کیمیایی خلق کرد، روزنامه نگاری منزوی و دلشکسته که برای نجات برادر بی گناهی که متهم به قتل است سفری را آغاز می کند تا از میانه خون و گلوله های سربی بگذرد و در پایان قربانی نجات برادرش شود.


آنچه هادی اسلامی در آن روزگار خلق کرده است همچنان مورد توجه و دیدنی است، مردی که از کاغذ و قلم و حروف های سربی چاپخانه ،اسلحه دست می‌گیرد تا در میانه ساخت سرزمین موعود انسان بودن را زنده نگاه دارد.


 کیمیایی به معرفی بازیگران در سینما شهره است از بهروز وثوقی تا فریبرز عرب نیا و بسیاری بازیگر دیگر که اگر چه پیش از کیمیایی هم نقش آفرینی هایی داشتند اما در کار او به بلوغ رسیدند.


همانگونه که همچنان فرامرز قریبیان در گوزن ها ، عرب نیا و هدیه تهرانی در سلطان و حتی تغییر شمایل فردین در غزل 


اما هادی اسلامی که در تئاتر ید طولایی داشت و پس از انقلاب وارد سینما شد ، در سرب که یکی از بهترین آثار کیمیایی در پس از انقلاب است ، شاه نقشی را آفریده که جز خود او نمی توان دیگری را در آن قامت متصور شد.


کیمیایی شاهکار های بسیاری تا پیش از فیلم شعار زده سفر سنگ دارد.

پس از سفر سنگ تا اعتراض بی تردید یکی از ماندگارترین آثارش سرب است و متاسفانه پس از اعتراض دیگر فیلم هایش رنگ و بوی گذشته را نداشت ،حتی حضور پرویز پرستویی و امیر جدیدی در قاتل اهلی هم نتوانست فیلم را نجات دهد تا ساخت جرم که رجعتی به سینمای کیمیایی است اما نقطه ضعف اساسی اش نقش آفرینی پولاد کیمیایی است که اصلا قواره آن نقش نیست.


در خون شد برگ برنده دیدن بلوغ سعید آقاخانی در قامت ضد قهرمان کیمیایی است و خائن کشی که هنوز نمیدانیم چه فیلمی است.


در میراث سینمای ایران معدود کارگردان هایی همانند تقوایی و‌ کیمیایی فعالیت داشتند که ذات سینما را به شکل حقیقی آن شکل داده اند، سینمایی که داستان در کنار تصویر ، ریتم می سازد و رویداد ها در مسیری کشف و شهودی مخاطب را همراه می کند ، کیمیایی با دیگر باید ریسک کند هم در داستان و هم بازیگرانی که قواره سینمایش باشند.



#هادی_اسلامی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد