نوید جعفری

نوید جعفری

یادداشت ها و مقالات/ نوید جعفری
نوید جعفری

نوید جعفری

یادداشت ها و مقالات/ نوید جعفری

شاهکارهای ژانر وسترن

سینمای وسترن ، تصویر تکرار نشدنی کابوی تنها سوار بر اسب و به سمت غروب ، کاکتوس های بزرگ و کوه های سنگی عظیم و بیابان 

سینمای وسترن بر بستری از رنگ زرد و خاک ، صدای فلز و گلوله و تلألو خورشید بنا شده است.


  
از زمان سینمای صامت و سیاه سفید تا سینمای تکنی کالر و فیلم های ۷۰ میلی متری ، ژانر وسترن همراهان و مشتاقان بسیاری داشته است تا جایی که برخی چهره های این ژانر با اینکه در سایر نمونه های سینمایی حضور داشتند اما همواره به عنوان کابوی وسترن اسطوره وسترن شناخته می شوند.

جان وین ، کلینت ایستوود ، لی وان کلیف ، یول براینر و چارلز برانسون ، جولیانو جما و.... بخشی از چهره های فرهنگ وسترن هستند.

و بی تردید انیو موریکونه به عنوان خالق محبوب ترین و شناخته شده ترین موسیقی های آثار وسترن نقش غیر قابل انکاری در ماندگاری این آثار دارد.

۱۵ فیلمی که در ادامه معرفی خواهد شد ماندگارترین آثار ژانر وسترن از زمان پیدایش تا کنون هستند که بالاترین امتیاز را در بین عاشقان و علاقه مندان سینما کسب کرده اند.

نکته جالب حضور ۴ فیلم از سرجولئونه خالق وسترن اسپاگتی در این لیست با آهنگسازی انیو موریکونه است.


1-خوب، بد، زشت/ The Good, the Bad and the Ugly 


بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما-خوب بد زشت

کارگردان: سرجیو لئونه

امتیاز: 8.8 

 ژانر: وسترن 

 سال نمایش: 1966




سومین قسمت از سه گانه دلار که نمونه اعلایی از ایتالیانو وسترن یا همان وسترن اسپاگتی است و در دوران طلایی و اوج محبوبیت وسترن ها ساخته شد. خوب (بلوندی)، بد (انجل آیز) و زشت (توکو) هر سه به دنبال گنجی مدفون در یک قبرستان اند و داستان از این قرار است که هرکدام نیمه یک پازل هستند و باید با هم کار کنند تا به محل مورد نظر برسند.


بسیاری از نشریات و سایت های معتبر سینمایی فیلم «خوب، بد، زشت» را شاهکار ژانر وسترن خواندند و آن را در صدر بهترین های این ژانر قرار داده اند. موسیقی این فیلم اثر «انیو موریکونه»، شاهکار موسیقی وسترن است و در فیلم های بسیاری از آن استفاده شده است. همچنین تم داستان الهام بخش کارگردان های بزرگی مثل «کوئنتین تارنتینو» و «برادران کوئن» بوده است



2-روزی روزگاری در غرب/ Once Upon a Time in the West 

کارگردان: سرجیو لئونه

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما-روزی روزگاری در غرب


امتیاز: 8.5 

ژانر: وسترن                 

سال نمایش: 1968




«لئونه» که در سه گانه دلار حسابی گل کاشته بود تصمیم داشت بعد از «خوب، بد، زشت» دیگر وسترن نسازد و سراغ ژانرهای دیگر برود اما وقتی پارارمونت پیشنهاد تامین بودجه و قرارداد با بازیگری مثل «فوندا» را به او داد؛ پروژه را به تعویق انداخت تا بالاخره چند سال بعد درام جنایی «روزی روزگاری در آمریکا» را ساخت.


این فیلم حاصل همکاری «برتولوچی»، «آرژنتو» و «لئونه» است و بار دیگر موسیقی تاثیرگذار «موریکونه» به آن جان داده است. «هنری فوندا» بدون تغیر بارزی در ظاهر و گریمش برای اولین بار در این فیلم بود که نقش منفی بازی کرد و خوش درخشید.


شاید این فیلم جایزه معتبر سینمایی نگرفته باشد اما در میان مردم و منتقدان محبوب واقع شده است.


 


3-جنگوی زنجیر گسسته/ Django Unchained 

کارگردان: کوئنتین تارانتینو

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما-جنگوی زنجیرگسسته


امتیاز: 8.4                

ژانر: درام ، وسترن                 

سال نمایش: 2012




جنگو یک وسترن مدرن است که در میانه غرب وحشی و با استایل وسترن اسپاگتی ساخته شده است. داستانی از زندگی، آزادی، انتقام و مثل همیشه پر بازیگر و پر سر و صدا. «تارنتینو» فکر ساخت این فیلم را از 2007 در سر داشت تا اینکه بالاخره 2011 به مرحله انتخاب بازیگر رسید و فیلمش با بودجه ای 100 میلیون دلاری کلید خورد. این فیلم 1 سال بعد اکران شد و با بیش از 425 میلیون دلار، به یکی از پرفروش ترین های کارنامه «تارنتینو» تبدیل شد.


ماجرا از این قرار است که شکارچی جایزه بگیری به نام «دکتر کینگ شولتز» برده ای به نام «جنگو» را می خرد تا به او در کارش کمک کند اما بعد تصمیم می گیرد او هم به «جنگو» کمک کند تا زنش را از چنگال برده داری بی رحم به نام «کلوین کندی» آزاد کند.


این فیلم در 5 رشته در اسکار نامزد شد و از این بین 1 جایزه برای فیلمنامه به خود «تارنتینو» و 1 جایزه برای ایفای نقش مکمل به «کریستوف والتز» رسید.


 


4-بخاطر چند دلار بیشتر/ For a Few Dollars More 

کارگردان: سرجیو لئونه

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما-بخاطر چند دلار بیشتر


امتیاز: 8.3               

ژانر: وسترن                 

سال نمایش: 1965




«بخاطر چند دلار بیشتر»، دومین فیلم از سه گانه دلار است که با همکاری سه کشور اسپانیا، ایتالیا و آلمان غربی ساخته شده است. این فیلم در شهر ساحلی «آلمریا» در اسپانیا فیلمبرداری شده و «کارلو سیمی» طراح صحنه ایتالیایی شهر «ال پاسو» را در بیایان های این شهر ساحلی پیاده کرده است.


فیلم شناس آمریکایی، «ریچارد شیکل» در بیوگرافی که از «کلینت ایستود» نوشته است اذعان دارد که این فیلم به لحاظ ساختاری بهترین اثر در این سه گانه است. همچنین «الکس کاکس» کارگردان انگلیسی درباره «بخاطر چند دلار بیشتر» می گوید که سکانس کلیسا در این فیلم یکی از ناگوارترین صحنه های مرگ در فیلم های وسترن است و «ولونته» در نقش «ال ایندیو» را یکی از شیطان صفت ترین شخصیت های منفی در تاریخ فیلم های وسترن می خواند.


ماجرا از این قرار است که کلنل داگلاس مورتیمر در پی دستگیر کردن دزد و قاتل بی رحمی به نام ال ایندیو است که با جایزه بگیر جوان و بی نامی آشنا می شود.


 


5-گنج های سیرا مادره/ The Treasure of the Sierra Madre

کارگردان: جان هیوستون

بهترین فیلم های وسترن-گنج های سیرا مادره


امتیاز: 8.2               

ژانر: ماجراجویانه، درام، وسترن                 

 سال نمایش: 1948




«گنج های سیرا مادره»، یک نئو وسترن دراماتیک و البته ماجراجویانه از «هیوستون» است که برداشتی از یک رمان با همین نام نوشته «ب. تراون» است. هیوستون، بعد از خواندن این رمان تصمیم گرفت فیلمش را بسازد و پدرش را در نقش اصلی آن قرار دهد.


این فیلم درباره تاثیر حرص و طمع بر افراد است؛ «راجر ایبرت» منتقد سینما درباره این فیلم می گوید: «این فیلم درباره طلا نیست درباره افراد است؛ طمع به دست آوردن طلا و تاثیر آن بر عملکرد افراد.»


قسمت هایی از این فیلم در ایالت «دورانگو» در مکزیک ساخته شد و بقیه در استودیویی در آمریکا ضبط شد.


این فیلم در 4 رشته در جوایز اسکار نامزد شد و 3 جایزه به دست آورد. اسکار بهترین کارگردان و فیلمنامه به خود «جان هیوستون» رسید و اسکار بهترین بازیگر مکمل را پدرش، «والتر هیوستون» از آن خود کرد.


 


6-مردی که لیبرتی والانس را کشت/ The Man Who Shot Liberty Valance


بهترین فیلم های وسترن-مردی که لیبرتی والاس را کشت

کارگردان: جان فورد

امتیاز: 8.1               

ژانر: درام، وسترن                 

سال نمایش: 1962




این فیلم بر اساس داستان کوتاهی از «دوروتی. ام جانسون» ساخته شده است و سال 2007 به فهرست آثار ملی کتابخانه کنگره در ایالات متحده اضافه شده است.


بر خلاف فیلم های قبلی «فورد» مثل «جویندگان» و «دختر که روبان زرد می بست»، این فیلم به صورت سیاه و سفید تولید شد. نظرش در این باره این بود که در ساخت فیلم به صورت سیاه و سفید باید حسابی کار بلد باشی، باید سایه ها و نور و رنگ ها را بشناسی و به درستی از آن استفاده کنی اما در فیلم های رنگی اینطور نیست.


داستان فیلم از این قرار است که، سناتور «استودارد» به همراه همسرش «هالی» برای شرکت در مراسم تشیع جنازه ششلول‌بند پیری به نام «تام دانیفن» وارد شهر می‌شوند اما برای همه عجیب است که چرا یک سناتور با چنین مقام و مرتبه ای در خاکسپاری چنین مردی شرکت می کند. خبرنگار یک روزنامه محلی در این باره با سناتور گفتگو می کند و از او علت آمدنش را جویا می شود و او شروع به تعریف کردن می کند.


 


7-ژنرال/ The General

کارگردان: کلاید براکمن-باستر کیتون

بهترین فیلم های وسترن-جنرال


امتیاز: 8.1              

ژانر: اکشن، ماجراجویانه، کمدی، وسترن                 

سال نمایش: 1926




این فیلم صامت با الهام از اتفاقات واقعی در زمان جنگ داخلی آمریکا ساخته شده است که «ویلیام پیتنگر» آن را در قالب کتابی به نام «تعقیب بزرگ لوکوموتیو» نوشته بود. این فیلم که در اواخر عصر فیلم های صامت ساخته شده است در زمان خودش موفق واقع نشد و از سوی مردم و منتقدان بازخوردهای خوبی دریافت نکرد. در واقع «کیتون» بعد از شکست بزرگی که از این فیلم به او تحمیل شد از قالب یک کارگردان مستقل خارج شد و با « MGM» وارد همکاری شد.


این فیلم در سال 1989 به فهرست فیلم های ثبت شده ملی کتابخانه کنگره در ایالات متحده اضافه شد.


«جنرال» یا «ژنرال» لوکوموتیو و در واقع عشق زندگی مردی به نام «جانی گری» است. از طرفی هم او دلبسته دختری به نام «آنابل لی» است. در میانه جنگ داخلی آمریکا، نیروهای نفوذی شمالی جنرال را می دزدند آن هم در حالی که آنابل لی سوار بر آن است. حالا «جانی» باید عشق های زندگی اش را از چنگال دشمن نجات دهد.


 

8-جایی برای پیرمردها نیست/ No Country for Old Men 


بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما-جایی برای پیرمردها نیست

کارگردان: جوئل کوئن و ایتن کوئن

امتیاز: 8.1               

ژانر: جنایی، درام، مهیج، وسترن                 

سال نمایش: 2007




این نئو-وسترن جنایی بر اساس رمانی با همین نام از «کورمک مک کارتی» ساخته شده است. بسیاری این فیلم را بهترین اثر برادران کوئن می دانند. 


فیلم روایتگر یک داستان موش و گربه بازی بین «اد تام بل» و جایزه بگیری به نام «آنتون شیگور» است. «اد تام بل» خیلی تصادفی به پولی باد آورده رسیده و نمی خواهد آن را از دست بدهد. از طرفی یک جایزه بگیر بی رحم (شیگور) که آدم کشتن برایش مثل آب خوردن است و خیلی راحت سر جان آدم ها با آنها قمار می کند؛ به دنبال او است. این تعقیب و گریز که به قول منتقد نشریه «رولینگ استون» برای بیننده تا حد مرگ سرگرم کننده است به قیمت جان خیلی ها تمام می شود.


«جایی برای پیرمردها نیست»، در 8 بخش نامزد جایزه اسکار شد و 4 جایزه در بخش های بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (خاویر باردم) را دریافت کرد.


 


9-رقص با گرگ ها/ Dances with Wolves 

کارگردان: کوین کاستنر

بهترین فیلم های وسترن-رقص با گرگ ها


امتیاز: 8                

ژانر: ماجراجویانه، درام، وسترن                  

سال نمایش: 1990




این وسترن حماسی، اقتباسی از رمانی با همین نام از «مایکل بلیک» است. «کاستنر»، در این فیلم در نقش ستوانی است که به غرب وحشی می رود و در آنجا با گروهی از سرخپوست های لاکوتا مواجه می شود.


این فیلم 2 زبانه است؛ بسیاری از دیالوگ ها به زبان داکوتا است و با زیرنویس انگلیسی نشان داده می شود. فیلم «رقص با گرگ ها»، در بین مردم و متقدان بسیار محبوب واقع شد و در گیشه بسیار موفق بود. «کاستر» در اولین تجربه کارگردانی اش با بودجه ای 15 میلیون دلاری به فروش بیش از 424 میلیون رسید. این فیلم در سال اکرانش چهارمین فیلم پرفروش سال شد.


فیلم «رقص با گرگ ها» پیوند مردی سفیدپوست با سرخپوست های داکوتا را نشان می دهد. نمایش پذیرش این مرد در جامعه داکوتا و در ادامه رد شدن او از سوی مردم خودش مساله مورد توجه در این فیلم است.


«رقص با گرگ ها»، در فصل جوایز هم موفق ظاهر شد. این فیلم در 12 بخش در جوایز اسکار نامزد شد و توانست 7 جایزه به دست بیاورد. این جوایز در بخش های بهترین فیلم، فیلمنامه، کارگردان، تصویربرداری، صدا، تدوین و موسیقی متن بودند.


 


10-بخاطر یک مشت دلار/ A Fistful of Dollars 

کارگردان: سرجیو لئونه

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما-بخاطر یک مشت دلار


امتیاز: 8                

ژانر: درام، وسترن                 

سال نمایش: 1964




اولین فیلم از «سه گانه دلار» یا «مرد بی نام» که محصول ایتالیا، اسپانیا و آلمان غربی است. این فیلم که سال 1964 در ایتالیا و سال 1967 در امریکا اکران شد؛ آغازگر ژانر محبوب وسترن اسپاگتی بود. «لئونه» این فیلم را بر اساس «یوجیمبو» از «آکیرا کوروساوا» محصول سال 1961 ساخته است. آن زمان وسترن اسپاگتی برای آمریکایی ها زیاد شناخته شده نبود؛ حتی خودِ «لئونه» هم برای آنها شناس نبود.


نماهای بسته که امضای «لئونه» روی کارش محسوب می شود آن هم در حالی که موسیقی «موریکونه» در حال پخش است و صحنه های جذاب دوئل در شهری که اسلحه حرف اول و آخر را می زند؛ شاید توصیف مناسبی از حال و هوای «بخاطر یک مشت دلار» باشد.


در این فیلم، غریبه ای (مرد بی نام) وارد شهری می شود که 2 خانواده «روخو» و «باکستر» بر سر اداره آن با هم در جنگ و نزاع اند. او می خواهد از این درگیری ها به نفع خودش استفاده کند و این تازه اول ماجرا است...


 11-این گروه خشن/ The Wild Bunch 

کارگردان: سم پکینپا

بهترین فیلم های وسترن-این گروه خشن


امتیاز: 7.9               

ژانر: اکشن، ماجراجویانه، وسترن                 

سال نمایش: 1969



سام پکین‌پا که معمولا با عنوان شاعر خشونت از او یاد می‌شود، در سال ۱۹۶۹ دست به ساخت وسترنی غریب به نام این گروه خشن زد. این گروه خشن وسترنی خشونت‌بار بود که به شکلی جدی در تلاش بود تا از غرب وحشی و بزرگان آن اسطوره زدایی کند. فیلم را می‌توان تقابلی بین سنت و مدرنیته دانست و این موضوع در تقابل‌های اسب/ماشین بیشتر از هر چیزی هویداست. پکین‌پا در این فیلم به شکلی افراطی از مونتاژ استفاده می‌کند و نتیجه این کار یکی از معروف‌ترین سکانس‌های پایانی تاریخ سینما را رقم می‌زند. در سکانس پایانی این گروه خشن پکین‌پا به شکلی آیزنشتاینی با استفاده از کوتاه‌ کردن پلان‌ها، ریتم را سرعت بخشیده و زمان روانی را نیز طولانی‌تر کرده است. کات‌های پیاپی در این سکانس که با اسلوموشن همراه می‌شود، سکانسی خونبار را می‌سازد که در آن تقریبا همه کشته می‌شوند. این گروه خشن وسترنی خاص در تاریخ سینماست که بر خلاف سنت‌های جان فوردی حرکت کرد و سعی کرد تا با استفاده از همین خاص بودن، نام خود را در تاریخ سینما جاودانه کند.

سال 1913 غرب در حال مرگ است و انگار تنها بازمانده این عصر یک گروه خشن هستند. آنها در اقدام به سرقت از قطار ناموفق می مانند پس به مکزیک می روند تا کار نیمه تمامشان را تمام کنند.


 


12-نیمروز/ High Noon 

کارگردان: فرد زینه مان

بهترین فیلم های وسترن-نیمروز


امتیاز: 7.9                

ژانر: درام، مهیج، وسترن                 

سال نمایش: 1952




این فیلم با عنوان «جدال در نیمروز» در ایران پخش شده است. کلانتر «ویل کین» به تازگی ازدواج کرده و قصد دارد با همسرش شهر را ترک کند اما باخبر می شود که «فرانک میلر»، تبهکاری که چند سال پیش دستگیر کرده بود؛ قرار است با گنگ خلافکارش با قطار نیمروزی به شهر برسند. علی رغم اصرار بقیه به ترک شهر، کلانتر می ماند تا با آنها مواجه شود.


 


13-جویندگان/ The Searchers 

کارگردان: جان فورد

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما-جویندگان


امتیاز: 7.9               

ژانر: ماجراجویانه، درام، وسترن                  

سال نمایش: 1956




«ایتن»، کهنه سرباز جنگ داخلی آمریکا است. بعد از جنگ او به خانه برادرش می رود اما چند روز بعد سرخپوست های کومانچی به آنها حمله می کنند و بعد از کشتن اعضای خانواده؛ دخترشان «دبی» را می برند. حالا «ایتن» باید به جستجوی برادرراده اش برود



14-هشت نفرت انگیز/ The Hateful Eight

کارگردان: کوئنتین تارانتینو

بهترین فیلم های وسترن تریخ سینما-هشت نفرت انگیز


امتیاز: 7.8               

ژانر: جنایی، درام، اسرارآمیز، وسترن                  

سال نمایش: 2015




یک مامور اعدام خلافکاری را برای دار زدن به شهر صخره سرخ می برد. در راه او با یک جایزه بگیر که می گوید قرار است کلانتر صخره سرخ شود همسفر می شود. کولاک می شود و آنها مجبورند تا شب را در خواربار فروشی بگدرانند. در آنجا چند نفر دیگر هم حضور دارند. مامور اعدام که می داند که آن خلافکار یک همدست هم دارد؛ در پی او است.





15- رَنگو /Rango

کارگردانی: گور وربینسکی 

 پویانمایی آمریکایی

 محصول سال ۲۰۱۱

  اکشن کمدی و وسترن 

. این فیلم بسیار مورد تقدیر قرار گرفت و یک موفقیت تجاری به‌شمار می‌رفت و همچنین جایزه اسکار بهترین فیلم پویانمایی را کسب کرد. رنگو توسط پارامونت پیکچرز در ۴ مارس ۲۰۱۱ به نمایش درآمد. در این فیلم جانی دپ در نقش رنگو سخن می‌گوید.

انیمیشن رنگو در هشتاد و چهارمین دوره مراسم اسکار برنده جایزه اسکار بهترین پویانمایی سینمایی گردید.


نوید جعفری

Navidjafari_art 

در اینستاگرام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد